Strategický plán obce Horoměřice
Změny v katastru obce mezi lety 2003 až 2017 - zástavby, území k zástavbě a úbytek zeleně (sadů).
Obec potřebuje pro realizaci svých záměrů vypracovat strategický plán (např. žádosti o dotace). Z předloženého přípravného strategického dokumentu vybrány negativní rizika a hrozby, které kontrastují se závěrem strategické vize.
Navržená strategická vize
Obec Horoměřice se bude v příštích deseti letech vyváženě rozvíjet, podrží si pevný urbanistický řád a charakter rezidenční lokality, doplní občanskou vybavenost a bude příjemným místem pro život všech obyvatel.
Prioritní problémové okruhy
- Technická infrastruktura a komunikace
- Občanská vybavenost
- Kulturní dědictví a památky
- Životní prostředí
Rizika a hrozby pro obec Horoměřice obsažené v analýze
- Nadměrná poptávka po rozšiřování stavební výstavby
- Expanze Prahy a dalších obcí
- Omezení příjmů ze státního rozpočtu a omezení dotací
- Možnost zadlužení obce v souvislosti s realizací nutných investic
- Pokračující rozvoj letiště Ruzyně
- Zvyšování intenzity silniční dopravy
- Celkové neřešení dopravy na sever od Prahy
- Riziko zhoršení stavu životního prostředí v souvislosti s rozšiřováním pražské aglomerace
- Vyčerpání kapacity veřejné dopravy
Doplněno o hrozby uvedené v analýze pro obec Horoměřice v podkladech ORP Černošice z roku 2014:
- Zastavění nivních ploch
- Nárůst automobilové dopravy v souvislosti s dopravou do/z Prahy
- Trvalý zábor ZPF (zejména 1. a 2. třída ochrany)
- Vyčerpání kapacity příjezdových komunikací vedoucích radiálně do Prahy
- Rozvoj letiště - omezení bytové výstavby v okolních obcích
- Snížení kvality bydlení v důsledku hygienické zátěže (hluk a emise z dopravy, provoz výrobních a skladových areálů
- Nedostatečná doprovodná zeleň
- Nová zástavba umístěná ve volné krajině bez návaznost na původní sídlo
Udržitelný rozvoj?
Přidejme ještě nehodnocený vliv plánovaného dálničního okruhu, stále sílící nekoncepční obecní dopravní zatížení, jedná se ještě o (ne)udržitelný rozvoj?
Koeficient ekologické stability v obci je základním ukazatelem kvality životního prostředí. Jde o podíl ekologicky významných ploch (lesy, pastviny, mokřady, rybníky, sady, louky atd.) k plochám nízké ekologické stability (zastavěná plocha, orná půda, chmelnice, vinice atp.). Za stabilizovaná území se zachovalou přírodou se považují katastry s koeficientem nad 2,0. Pro Horoměřice byl v roce 2015 koeficient
ekologické stability 0,28. Koeficient pod 0,2 znamená silně narušené prostředí.
Není kam spěchat?
Jak se projevuje rychlý rozvoj obce a okolí na životě obyvatel. Každodenně zažíváme zvyšující se dopravní komplikace pro každého z nás. Obec se pomalu stává odstavným prostorem pro dojíždějící do Prahy. Pro místní se komplikuje doprava po obci a nájezdy na hlavní silnici, dostupnost Prahy pro automobilovou dopravu je náročná na čas a nervy. Problematické parkování v Praze 6, i na prázdných zónách je pro delší parkování finančně náročné. Velikost již povolených zastavitelných ploch v obci není malá, o koordinaci strategického plánování s obcemi v regionu a Prahou jsem zatím neslyšel. Tyto skutečnosti nám nedávají optimistický výhled. Vyvstává otázka.
Povede rychlý postup další zástavby k dosažení navržené vize nebo jen k uspokojení poptávky po další zástavbě?